Enduro riders i Portugal!

Hej
Nu kommer två nya killar in i bloggen. Vi heter Olle Löthman och Johan Gustavsson, och vi kör enduro och har pricis varit nere i Portugal och kört lag-vm. Jag har skrivit en liten story om det, håll till godo/ Olle

Olles Six Days i Portugal!

Hej.

Nu är detta äventyr avklarat. Och här kommer en liten berättelse om hur det hela gick till.

 

Vi tog flyget från Arlanda på tisdagen den 6/10 med sikte på Figueria da foz i Portugal, vi kommer till hotellet på kvällen efter att kört 20mil norr om Lissabon i hyr bilar.

 

Där nere har den svenska styrkan från Team Östra som körde lastbilarna ner redan satt upp tält och kök som kommer att vara vår bas under dom 2 veckorna.

 

Efter en god natts sömn så ska hojarna och alla grejor plockas fram och göras i ordning. Och en sväng ut på test banan blev det också. Då jag konstaterar att det är väldigt djup och lös sand här. Det var mycket svårare att ställa om än jag trott.

 

Jag fortsätter att testa hojen och ändrar lite på inställningarna på fjädringen för att få bättre flyt.

Sen var det besiktning och anmälan. När det var klart så stod hojarna i

Parc farmé (stängd/sluten depå) och var inte åtkomliga före start. Dom följande dagarna går vi förare alla specialproven som vi ska köra under veckan, samt deltar på en invignings parad på en gata i staden.

 

Tävling:

Dag 1:

Jag startar kl 10:04 och går i mål ca:17:00. Det är 3 specialprov per varv utöver många mil transport körning och vi kör två varv. Det är 2 sand prov och ett hårt prov, det går otroligt fort och sanden är lös men det går hyfsat. Jag har gått om tid på service vilket är ett måste om man skall hinna dricka, äta och serva hojen innan man starta i nästa tidkontroll och hojen känns bra lite svårt att få till fjädringen på det hårda provet.

 

Dag 2:

Samma bana som första dagen, men med andra förutsättningar. Jag har under första dagen fått en sträckning i framsida lår och en infektion i höftböjar muskeln. Så jag kan bara lyfta högerben lite granna. Men det blev inte heller så mycket sömn under natten för runt midnatt så börjad jag att kräkas och må jävligt dåligt, så på morgonen blev det ingen frukost. Och att starta den dagen med feber kändes jobbigt.

Jag kämpar på och har ändå ganska bra tider på proven men känner mig farlig i trafiken på transporterna.

 

 

Dag 3:

Har sovit utan problem och fick i mig frukost. Nu kunde det bara bli bättre, så ny bana och nya mål här ska gasas. Men jag fick lite problem med hojen denna dag det var något med bak bromsen som inte var som det skulle. Den blev sämre och sämre under dagen och inget jag gjorde blev bättre.

Många vurpor denna dag.

 

Dag 4:

Vi har hittat felet med bromsen, skulle byta det innan start men då visade det sig att delen inte passade trots att vi kollat det i en katalog. Så första provet blev även här utan broms. Men till nästa service så hade dom fixat ett komplett system som byttes på några minuter och sen var det inga problem. Detta var min bästa dag. Då det gick som bäst för mig kunde jag vara på samma tider som några i landslaget. Men säg den lycka som varar, för på näst sista provet blåser jag ur hela ljudämpar insatsen, och blir tvungen att laga den. Då det tar lite för lång tid så får jag 6min tids prick, dvs. jag var 6min sen in i en tids kontroll och min totaltid ökar med 6 min.

Jag kör klart och vid servicen har dom fixat en ny ljuddämpare.

 

Dag 5:

Nu börjar man känna sig mör i kroppen, men det är den sista riktiga dagen. Körningen rullar på men jag kan inte pressa ut det lilla extra utan det går lite för lagom. Vid mål gång så är jag ändå nöjd med att vara den snabbaste föraren i vårt lag.

 

Dag 6:

Är en transport på 9mil sen är det sex varv på en jätte fin cross bana där dom körde motorcross VM i maj. Banan var fin kanske lite för mycket bevattnad, så det var lite halkigt, men det var bara att dra vilket jag gjorde i 2varv sen vurpade jag och bröt nyckel benet, det var bara att kliva av, och titta på. Tyvärr så åkte jag på c:a 8 min extra till min totaltid, tappade några ytterligare placeringar på grund av detta.

Då man går i mål på six days när man startar cross heatet så kom jag i mål på mitt första six days. Total placering: Lag 7:a, ind:14:e

 

Min summering av tävlingen, Jag kan bättre. Det var jobbigt. Till nästa år ska jag träna lite annorlunda för att kunna höja farten.

 

Så nu är säsongen 2009 slut, tanken var att vi skulle ha haft en sponsor träff tidigare men än är det inte för sent, så håll ögonen öppna.

 

Tack för allt och tills vidare/ Kör hårt

Mvh Olle Löthman

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0