Ett snack med Jesper Böris

Jag har bytt några ord med Jesper Böris, malungs unga framtidslöfte inom motocross och även han teamåkare för Lindstrands/Jofama. Han är känd för sin grymma teknik och säkerhet, men plötsligt hände det som kan hända inom denna sport.... 


 

Lite basic först, Hur gammal är du och hur länge du kört hoj?
 
17 år Började köra år 2000 när jag var 8 år!
 
Vad hade du för planer inför säsongen? vad hade du tänkt köra för tävlingar och vilken klass kör du i?
 
Planerna var ju att jag gick över till mora för att få köra Div 2 och Div 1 istället för Div 3 i hagfors och försöka ligga bra med där! Det riktiga siktet låg på dalacrossen som jag hade planerat att träna hårt inför och försöka komma i toppen där! Sen efter det ev pröva på nån sm tävling inför nästa år!

Du såg riktigt vass ut på försäsongen i år, hur tycker du själv att det gick?
 
Det kändes som att det va på väg att släppa riktigt med åkningen. Kände att jag hade riktigt bra fart i hoppen och på rakorna! Kände även att jag va lite på gång med kurvorna också! Som verkligen varit min svaga sida och skulle hårdtränas framöver!

Jag vet att du hade lite problem med lite små skador ifjol men i år åkte du på en riktig allvarlig skada, berätta själv vad som hände och hur rehabiliteringen går.
 
Ja förra säsongen var det väldigt mycket små krångel med nacke, rygg, svanskota, nyckelben mm... Hann aldrig få nåt riktigt flyt. Angående kraschen i år har jag hört mycket tokigheter om vad som hände men jag ska berätta exakt hur det var!

Jag va uppe på crossbanan i MALUNG lördagen ( 6/5 2009 )
Hade fått låna en vässad Kawa 250 2-takt eftersom min växellåda krånglade!

Åkte ut på banan och åkte sen på 3:e eller 4:e varvet höll jag som vanligt fullt ut på startrakan, kom upp i maxfart och precis innan jag skulle bromsa så hände något, Antingen körde jag på en sten med framhjulet eller så fick jag kast på ett gupp eller något (inte vobbling), men minns ej exakt hur!
Men i alla fall så fick jag kast och flög rätt ner i backen och snurra bra många varv innan jag låg stilla och märkte att jag tappat luften. När den kom tillbaka kände jag att jag hade lite ont i armen och ganska rejält ont vid nedre revbenen på höger sida.
Så dom ringde efter en ambulans som kom och hämtade mig på crossbanan och tog mig till mora.
Där röntga dom mig o.s.v och såg att min lever va kraftigt skadad.
så dom sövde mig och skickade mig i helikopter till uppsala där jag låg på intensiven i respirator tills att dom väckte mig på söndagen vid 10.
Därefter fick jag ligga kvar i uppsala för att kolla så inget blev sämre och på fredagen (6 dagar efter kraschen) fick jag mellanlanda i mora för att sedan efter några sista prover med blod å sånt få åka Lördag eftermiddag.
Sen var ingen fysisk aktivitet på 6 veckor och absolut ingen cross på 2.5-3 månader så alla tävlingar i år kommer att ställas in :/

Så sa dom då, Men nu efter 5 veckor har det läkt väldigt bra och det märktes att jag va tränad och hade en lever som var mycket frisk . Har börjat cykla och får snart börja anstränga mig igen och jag kommer troligen få börja smyga på crossen lite försiktigt om 3-4 veckor istället för 8-9 till.


Vad har du för plan för framtiden? Köra på som vanligt?
 
Japp! Blir att fortsätta om jag får som jag vill! Börja smygträna lite nu i slutet av säsongen sen köra mycket styrka och sån träning i vinter kombinerat med hockey och skoterleds åkning med crossen för att kunna få till en riktigt bra säsong nästa!
 
Alla som har sett dig köra vet att du har grym teknik och säkerhet , vilka andra motocrossförare ser du upptill och gillar?
 
James "bubba" Stewart och Ryan Villopoto helt klart! Dom tar det till en annan nivå! Med tanke på att mats nilsson blev varvad 2 gånger på ett heat när han körde mot dessa och är överlägsen i sverige så är dom på en sjukt hög nivå och åker!


 
 
 Jag hoppas som många andra att Jesper repar sig fort  och får visa sin verkliga förmåga nästa år runt om på crossbanorna.
 
\Martin Ingvarsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0