Uppdate!!

Var ett tag sen sist... Men har hänt en del, har kört två elitserietävlingar, en stockholmscross och en NNo (som blev inställd pga dödsfall..) ,mascupen och myggjakten.

Den första elitserietävlingen gick i Eksjö och var laddad till tusen, vurpade på andra varvet på träningen och fick ställa in.. 90 mil i bussen och två minuters hojåka den helgen.

Helgen efter var det NNO i ljusdal, var påväg ut till start när heatet innan mitt bryts, kille skadad allvarligt och togs till sjukan men omkom nästan direkt, sjukt tragiskt.. tävlingen bröts såklart. 50 mil i bussen och 20 minuters hojåka..
 
Man kan väll säga att jag var ganska less på åkning just här då det bara strulade med allting.

helgen efter var det en stockholmscross i västerås som jag tänkte köra för att få lite race i benen, ingenting funkade här.. åkte dåligt och hade ställt in biken helt galet, blev 20 lr nått i a-finalen.. inte bra på en sådan liten tävling...

Andra Elitserietävlingen gick i kil och hade höga förhoppningar, men även här gick det dåligt, ingen attack i åkningen och allmänt kass allting liksom.. blev runt 20 i alla heat..

Dagen efter skulle mascupen dra igång, en tävling med Sverige-eliten på plats, det här blir kul med banor jag gillar... Har aldrig kört så dåligt i hela mitt liv i första heatet, var helt knäckt så det var lika bra att ställa in....
Åkte hemmåt och tänkte att nu lär vi göra något, la hojen på hyllan i veckor, åkte till Uddevalla på vm och bara chillade...

Sen var det dags för Myggjakten, en tävling i norrland som går över åtta dagar som en serie..
Hade då inte kört på två veckor och var åksugen igen, hade också fått lite hjälp med fjädring så allt kändes bra..
Första tävlingen i Sveg gick helt suveränt, vann kvalet med 20 sec typ, och var tvåa båda finalerna dagen efter!!Superkul att det släppte.. Tvåa sammanlagt efter en deltävling..

Andra deltävlingnen gick i Östersund, Körde stelt på kvalet och var 10:a tror jag, inte bra..
På finaldagen fick jag en kanonstart, var först ut och ledde halva heatet, två man körde om mig men var jättenöjd.. Andra finalen, även här bra start och kunde bli tvåa här, gick super!! Tvåa totalt efter två deltävlingar..

Tredje deltävlingen gick i Sundsvall och banan såg riktigt nice ut, innan mitt heat på kvaldagen kommer århundradets regnskur och förstör banan, valde fel däck men kunde ta mig runt efter en bra start och blev femma.
Det torkade upp jättebra till finaldagen och banan vart fin igen, var superkul racing hela dagen här men gjorde för dåliga starter här för att riktigt kunna va med och dra i toppen... blev trea i båda finalerna och åkningen stämde jättebra..
Slutade 2:a på Myggjakten och var jättenöjd,!!:D

Ja, och här är vi nu, känns att åkingen funkar mycket bättre nu efter lite vila och att man är sugen på det man håller på med!!







Nu väntar Elitserien i Västerås nästa helg, hoppas på goda resultat då!!
keep it up #88 Robin Hampus


Masen Pro Superbike i Falkenberg och pokaler!

Pro Superbike i Falkenberg gick av stapeln helgen som var. Jag hade tagit ett wildcard till Pro Superbike och Privatförarcupen (som kör med Pro Superbike).

 

På torsdagen var det 2 st träningspass. Kände direkt att hojen gick som en påse nötter. Min mappning funkade inte med Aspen bensinen. Fick hjälp av Cajback att sätta i en annan mapp. Blev bättre men den gick fortfarande för tunt. Inget att tänka på eftersom det inte gick att göra någonting åt på plats. Kändes ok på träningen ändå, fast jag körde på slitna däck och obefintliga bromsbelägg. På kvällen sen åkte nya kåpsättet på, vi satte på sponsor klistermärkena, mätte in fjäderförspänning, bytte bromsbelägg, däck etc. Fick hjälp av Lawner och Hermansson bröderna med detta. TACK!

 

Fredag test, kval och RACE!: Var riktigt taggad! Tommy O, Fredrik H, Oskar L, Pappa, Syrran och Sambo på plats! Ett gött gäng som mekade frenetiskt mellan passen. Gick ut på testet och satte några hyfsade tider. Det gick fort där ute på banan… Kändes ok med tanke på hur hojen gick osv.

Kvalet: Gick ut och började ta i från början. Fick inte alls med mig farten ut på rakan men tyckte ändå att det kändes som det gick fort. Jag tog i ivgf det kan jag lova…! Fick ett framhjulssläpp i chikanen och ett rejält bakhjulssläpp i efterföljande högern, men höll mig på hjulen. Kvalade in på en 14e plats totalt och som 4a i Privatförarcupen. Riktigt besviken på tiden jag presterade, men kunde inte kört fortare.

Race: Provstarten funkade kalas och jag flög fram mot första kurvan. Sedan började allvaret! Vi ställer upp för den riktiga starten. Adrenalinet pumpar och jag har siktet klart. Jag ska vara högst 10a in i kurvan! Lamporna släcks och jag får en ruggigt dålig start! Hojen drar upp på bakhjulet. Jag måste slå av och lägger i 2an, då reser den på sig igen så jag måste lägga i 3an då tar orken i motorn slut pga Aspen bränslet, så jag måste växla ner igen…! Måste jag tillägga att jag var toksist ifrån plattan? Men då växer hornen ut igen. Ser en lucka på innern i inbromsningen mot chikanen. Dyker in där och bromsar sent! En annan förare lägger ner hojen och jag blir tvingad att köra/hoppa över curbsen men lyckas hålla mig på hjulen och tar flera placeringar. Han kontrar när banan svänger vänster men jag tar tillbaka positionen i nästa kurva och gasar så bakhjulet vill köra om framhjulet i kurva 3. In i s-et och full gas upp över krönet mot snabbhögern. Får bra fart med mig och lyckas bromsa mig om Henry innan jag lägger på fullt ut på rakan. Efter ett varv gick jag ifrån sist till att ta 5-6 placeringar. Kommer ikapp Plassen och kör om ganska lätt. Rocket R dröjer det dock 2 varv innan jag lyckas bromsa mig om. Efter det blir det ett odramatiskt race för min del. Falemo framför försöker jag komma ikapp men det skiler 2-3 sek mellan oss hela racet och till dom bakom har jag 7 sek tillgodo när jag korsar mållinjen.

Jag kommer 3a i Privatförarcupen och 11a i Pro Superbike!!! Målet med helgen är uppfyllt och jag är glad som ett litet barn!

 

Lördag warm-up och race: Regnar på morgonen och jag och Henry blir jätteglada då vi båda är snabba i regn. Sätter 7e snabbaste tiden, fast jag tar det lugnt efter att ha hållt på att highsida ner för krönet i väldigt många km/h…

Sätter på ett par andra bromsbelägg till racet som Linus hjälper mig med.Det torkar upp och blir fint väder. Dock ligger det sanering från snabbhögern hela vägen ner till Depåinfarten…

Lamporna släcks och jag får en bra start! Lyckas ta några placeringar in i första böjen. I snabbhögern yr det sanering så man ser knappt någonting men alla klarar sig igenom. Håller ryggen på dom framför men blir omkörd av Plassen i inbromsningen efter rakan. Jag fick så j-a bra bromsar med nya beläggen så när jag bromsar på samma punkt som jag brukar, blir jag tvingad att släppa upp bromsarna och rulla in i rurvorna… Kommer på detta efter något varv och lyckas enkelt bromsa mig om honom efter 2 varv. Sedan drar jag ifrån. Efter ca 7 varv går min stövel sönder! Den fladdrar och far så jag blir tvungen att sitta med hälen på fotpinnen och försöka strömlinjeforma stöveln så domarna inte ska se att jag nästan tappar stöveln… :) . Det blir ett ensamt race där jag återigen har Falenmo framför men har kört ifrån dom bakom med flera sek. Idag kommer jag 2a i Privatförarcupen och 10a i Pro Superbike! WWWOOOHHHHHHHHHOOOO!!!! :)

Snacka om toknöjd med helgen! 2 pokaler (3a och 2a) och en topp 10 plac i Pro Superbike, första gången man är med!

Jag vill tacka POC för anmälningsavgiften etc, Mekonomen i Huskvarna/Ekhagen för all hjälp, Lindstrands för att jag blir snyggast och säkrast i fältet och Fottas MC för allt support och stöd!

Tack Oskar, Fredrik, Tommy, Linus, Pappa, Anna, Elin och alla andra för all hjälp!

Om ni vill se fler bilder etc gå in på www.highsider.se


RSS 2.0